Okoń, zdrowa ryba

Okoń to jedna z najpopularniejszych drapieżnych ryb w Polsce, która występuje w Mazurskich jeziorach, stawach, rzekach i płytkich wodach morskich. Każdy wędkarz jest zadowolony, kiedy złapie taką rybę. Mięso okonia charakteryzuje się delikatnością, jest białe, chude i posiada wiele substancji odżywczych.

Okoń – właściwości zdrowotne

Okoń, jest jedną z ryb, która jest bogata w selen, witaminę B i D (https://ranozebrano.pl/product-1070-oko-filet-ok-250g). Można w nim znaleźć również leucynę (jest to aminokwas należący do grupy aminokwasów egzogennych, a więc takich, których organizm sam nie produkuje), lizynę (to aminokwas niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Pełni rolę m.in. w budowie nowych białek) , a także prozdrowotne kwasy omega-3 wspierające nasz wzrok. To ryba, która jest chętnie zjadana na diecie – w 100 g ryby znajdziemy tylko 2 g tłuszczu.

Selen, który możemy znaleźć w okoniu wspomaga naszą odporność. Nasz organizm wytwarza enzymy, które dzięki selenowi walczą z bakteriami i wirusami. Badania dowodzą, iż mięso z okonia zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory i chorobę jaką jest półpasiec.

Witamina słońca czyli witamina D, również znajduje się w okoniu. Jej zadaniem jest wzmocnienie naszych kości i zębów. Witamina ta ma za zadanie również wspomagać metabolizm, działa przeciwnowotworowo i wspiera działanie układu krążenia.

Witamina B6 występująca w okoniu reguluje ciśnienie krwi. Dba o mózg i serce, jak również redukuje problemy za małą ilością hemoglobiny we krwi.

Mięso z okonia – jak przyrządzić?

Mięso okonia ma delikatny smak i jest soczyste. Między innymi można go przyrządzić jako:

  • smażenie na patelni;
  • pieczenie w piekarniku;
  • grillowanie;
  • wędzenie;
  • galareta rybna;
  • filety w occie.

Każda alternatywa jest dobra, ponieważ mięso z okonia będzie smaczne nawet bez dużej ilości przypraw. Dobrym sposobem na dodatki do tejże ryby będą warzywa ugotowane na parze czy przygotowanie owocowych sosów. Np. z mango czy z pomarańczy. Okonia można smażyć lub piec w całości, a także można go filetować.

Ile kalorii ma okoń?

Okoń to ryba, którą można śmiało zjadać nawet przy restrykcyjnej diecie. W 100g surowego mięsa z ryby znajduje się 114 kcal. Zawartość białka w stu gramach to 18,86g.

Czy okonia mogą jeść dzieci i kobiety w ciąży?

Każda ryba posiada wysoką zawartość kwasów tłuszczowych, ale także możemy w nich znaleźć rtęć, która jest niebezpieczna dla kobiet w ciąży i małych dzieci. Okoń to drapieżnik, więc jego łańcuch pokarmowy składa się z kilku etapów. To może prowadzić do wysokiej zawartości rtęci w mięsie. Należy wybierać okonia z potwierdzonej hodowli, wtedy powinniśmy mieć pewność, iż taka ryba jest bezpieczna.

Food obraz autorstwa KamranAydinov - www.freepik.com

Czy warto jeść okonia?

Okoń morski to ryba chuda, stanowiąca źródło pozytywnych kwasów tłuszczowych omega-3, witaminy D, selenu i witaminy B6. Okoń ma jednakże też duże ilości rtęci, więc jego zjedzenie winno być ograniczone poprzez panie ciężarne, karmiące oraz małe dzieci. Zrozum wartości wzmacniające oraz wartości lecznicze okonia.

Co to jest okoń?

Okoń to ryba drapieżna, hodowlana bądź dzika. Polski rekordzista złowił rybę o długości 50 cm oraz wadze 2,69 kg. Jako ryba rzeczna, okoń jest widziany zarówno na płaszczyznach, jak również w górach. Mięso okonia jest niezwykle cenne, chociaż, ze względu na dużą ilość rtęci, winno być ograniczane w diecie pań w ciąży, karmiących oraz dzieci. Okoń, identycznie jak sandacz, to ryba można w selen, witaminę D oraz B. Jest jednakże bogatsza w prozdrowotne kwasy omega-3 wspierające właściwe widzenie, natomiast również lizynę oraz leucynę.

Okoń morski: wartości lecznicze

Okoń morski stanowi możne źródło selenu (pokrywa 66% codziennego zamówienia na tenże element), witaminy D (37% codziennego zamówienia) i witaminy B6 (31% codziennego zamówienia). Selen to element enzymów, zatem pełni w systemie szereg czynności, m.in. uczestniczy w mechanizmach metabolicznych komórki, zabezpiecza przed wolnymi rodnikami, jest w metabolizowaniu hormonów tarczycy. Oddziałuje też na podniesienie wytrzymałości, może także zmniejszać zagrożenie wystąpienia nowotworów. Witamina D, prócz udziału w mechanizmach metabolicznych kości, jest również w mechanizmach odpornościowych, antykancerogennych, kardioprotekcyjnych.

Wartości wzmacniające mięsa z okonia

Okoń to dobre źródło białka oraz glikoli egzogennych, więc takich, jakich nasz system sam nie wyprodukuje. Do owego ma niewiele tłuszczu – za to odpowiedniego. Jest dobrym zarzewiem kwasów omega 3. Dodatkowo daje nam selenu, fosforu witaminy D oraz witamin z klasy B. Uważnie powinny podchodzić do jedzenie okonia kobiety w ciąży, ze względu na resztki w nim związków rtęci, szkodliwych dla rozwoju zarodka, natomiast również mamy karmiące. Nie winno się go również dawać niewielkim dzieciom.

Czy okoń tuczy oraz jak oddziałuje na odchudzanie?

Niezwykle niewielka ilość kalorii w filecie z okonia stawia tenże artykuł w elicie najmniej kalorycznych w kategorii ryb. Jedzenie okonia wydaje się być doskonałym doborem dla osób na diecie. Ciężko odnaleźć mniej kaloryczne artykuły wśród ryb. 100g okonia ma blisko 79 kcal. Ciężko o niższą ilość kalorii w artykułach z grupy ryby. Podobną ilość kalorii ma jedynie np. mintaj, dorsz i flądra.

Food obraz autorstwa jcomp - www.freepik.com

3 przepisy na ryby, które zaskoczą Twoich gości i Ciebie!

Ryby są w Polsce serwowane niemal tak często jak mięso. Podajemy je w różnych postaciach od klasycznych filetów z patelni, poprzez ryby gotowane na parze aż po unikalne przepisy z duża ilością sosów i dodatków. Istnieje jednak kilka sprawdzonych przepisów, które pozwolą Ci w łatwy sposób przygotować niemal każdą rybę i zachwycić rodzinę oraz gsci. Poznaj kilka  z nich:

Filet z dorsza pod pistacjową pierzynką

Jest to smaczne, efektowne i odrobinę dietetyczne danie. Warto użyć dorsza dobrej jakości, który już sam w sobie będzie ozdobą tego dania. Filet z dorsza osuszamy i kroimy na mniejsze kawałki. W blenderze rozdrabniamy pistacje, dodajemy odrobinę parmezanu oraz szczyptę bułki tartej. Filety z dorsza oprószamy solą, pieprzem oraz kilkoma kroplami oliwy. Wierz smarujemy odrobiną majonezu połączonego z musztardą dijon (lub inną) i starannie układamy na nich wcześniej przygotowaną kruszonkę pistacjową. Ryba nie wymaga długiego pieczenia i warto aby pozostała soczysta w środku. Kruszonka powinna się nieco zazłocić. Podawać z ziemniakami lub po prostu sałatką z warzyw.

Okoń w maśle czosnkowo – koperkowym

Okoń powinien być dokładnie oczyszczony i osuszony  Przygotowujemy masło z dodatkiem posiekanego czosnku, koperku oraz soli. Rybę smarujemy masłem wewnątrz oraz na zewnątrz. Aby masło bardziej wniknęło do środka okonia można wykonać na wierzchu kilka ukośnych nacięć. Rybę pieczemy przez 30 minut sprawdzając aby się nie przypaliła i nazbyt wysuszyła. Okonia można podać z sosem np. Orzechowym. Ziemniaki i sałatka – równie wskazane! Ak przyprawionego okonia można także usmażyć na patelni. Warto jednak pilnować aby masło nie wypłynęło na zewnątrz.

Filet z mintaja po azjatycku ( bardzo wytworny)

Aby przygotować to danie myjemy , osuszamy i dzielimy filet na porcje. Przygotowujemy kwadraty z folii aluminiowej i układamy na środku każdego z nich mieszankę warzyw pokrojonych w słupki (marchewka, cebula, pietruszka, czosnek, imbir, cukinia wymieszane z solą, pieprzem i sosem sojowym – pozostawione wcześniej na kilka godzin). Na warstwie warzyw kładziemy filet z mintaja i oprószamy go solą i pieprzem, wierzch posypujemy kilkoma krewetkami i skrapiamy oliwą z oliwek. Folię zawijamy bardzo szczelnie tworząc coś na kształt koszyczka lub torebki. Wkładamy do piekarnika na 25 minut i serwujemy na talerzu każdego z gości odcinając folię tuż przed jego oczyma. Parujące warzywa i ryba tworzą naprawdę unikalny efekt! Serwować należy  z ryżem podbarwionym kurkumą.

Food obraz autorstwa KamranAydinov - www.freepik.com